Language and Literacy Education: Cross-National Perspectives
Período: 10/12/2021 a 10/12/2021
VIRTUAL WEBINAR

Language and Literacy Education:
Cross-National Experiences

Friday, December 10, 2021
8am-1:30pm (São Paulo Time)

Webinar Theme:

Literacy is assumed to be a highly contested word as it is strongly marked by distinct competing views. Literacy and language policies in different parts of the world have attempted to either preserve/enhance their well-succeeded local practices or tackle their poor literacy performance levels. Epistemological and political clashes around literacy and language theory and practice become ever more complex vis-à-vis new social demands. One example is the emergence of new multilingual and intercultural landscapes resulting from migration, displacement, and human mobility. More recently, new challenges arise with the outbreak of the COVID-19 pandemic as it has unquestionably exacerbated deep inequities in the availability of education. By taking the premise that literacy and equity are intrinsically related and by acknowledging INEI’s commitment with the re-envisioning of educational policies, practices, and research towards more socially-just societies, the School of Education from the University of São Paulo, Brazil, invites INEI faculty and graduate students to take part in the webinar “Language and Literacy Education: Cross-National Experiences” to share their expertise and engage in fruitful discussions around any of the following topics:
- Early/ Adult Literacy Education
- New Literacies and Multiliteracies
- Critical Literacy and Critical Pedagogy
- Bilingualism, Multilingualism and Translanguaging
- Language and Literacy Policies
- Language and Literacy Curriculum
- Language and the Media
- Language and Globalization
- Language and Migration
- Language and Difference

Overview

This webinar is part of the activities that are being developed by Dr. Ana Paula Duboc (FEUSP) through INEI Seed Funding approved project Literacy policies, programs, and practices: a comparative study of Brazil, South Africa, and The United States. The project has been conducted in collaboration with Dr. Catherine Kell (University of Cape Town, South Africa), Dr. Lesley Bartlett (University of Wisconsin-Madison, United States) and Dr. Maria Clara di Pierro (University of São Paulo, Brazil.
Inspired by former INEI events, this 5.5-hour webinar will comprise 10-minute-talks by faculty members as well as graduate students from INEI institution partners. As we approach to the end of the webinar and bearing in mind the event has been organized in the land of Brazilian educator and philosopher Paulo Freire, a closing keynote speech will be addressed by Dr. Lynn Mario Trindade Menezes de Souza (USP) on the Freirean legacy to literacy and language education.

Temática

O campo da linguagem, em particular, o debate sobre a alfabetização/letramento, é fortemente marcado por uma batalha entre duas visões predominantes: de um lado, a visão estruturalista de língua que entende o processo de leitura como processo universal; de outro, a visão sociocultural de língua que a concebe como prática social, em que se compreende a leitura como ato situado e contextualizado, refutando-se, portanto, as tentativas de aplicação de métodos de alfabetização universais e redentores. Tal confronto epistemológico é, também, um confronto político e ideológico, reverberando nas decisões relacionadas às políticas linguísticas e educacionais em diferentes países. A complexidade do confronto ganha força quando nos vemos impelidos a repensar alternativas para a educação linguística diante dos desafios trazidos por cenários marcados pela heterogeneidade e a disparidade social histórica. Um exemplo constitui as novas paisagens multilíngues e interculturais resultantes da migração, deslocamento e mobilidade humana. Mais recentemente, novos desafios surgiram com a eclosão da pandemia COVID-19, a qual indubitavelmente exacerbou profundas desigualdades na disponibilidade da educação de qualidade. Nesse sentido, ao assumir a premissa de que alfabetização/letramento e equidade estão intrinsecamente relacionadas e diante da constatação da disparidade social histórica que nos atravessa, o webinário virtual e internacional "Language and Literacy Education: Cross-National Perspectives" visa possibilitar o diálogo transnacional entre docentes e estudantes de diferentes países com vistas à troca de experiências e mobilização de novos conhecimentos, podendo abranger os tópicos abaixo:

- Alfabetização/Letramento nos anos iniciais e em contextos da EJA
- Novos letramentos e Multiletramentos
- Letramento crítico e Pedagogia crítica
- Bilinguismo, Multilinguismo e Translinguagem
- Políticas linguísticas
- Políticas de alfabetização/letramento
- Linguagem e Mídia
- Linguagem e Globalização
- Linguagem e Migração
- Linguagem e Diferença

Visão geral:

Este webinário é parte integrante das atividades da docente organizadora na condução do projeto Literacy policies, programs, and practices: a comparative study of Brazil, South Africa, and The United States junto à rede INEI – International Network of Educational Institutes – da qual da FEUSP faz parte. Inspirado por outros webinários realizados pela rede INEI ao longo de 2020, o evento contará com apresentações de trabalhos de docentes pesquisadores e estudantes da pós-graduação das Faculdades de Educação integrantes da rede. O evento contará também com a participação do Prof. Dr. Lynn Mario Trindade Menezes de Souza (USP) acerca do legado de Paulo Freire para o campo da linguagem.

IMPORTANTE: o evento será realizado em inglês
Alunos de Pós-Graduação
Ana Paula Martinez Duboc - EDM

Comissão Organizadora